Vzducholoď R34, plavidlo s prvenstvím, které přelétlo Atlantský oceán

od Nikola Jaroschová
2 minuty čtení
R34
R34

Letos uběhne přesně sto let od doby, kdy se vzducholoď R34 stala první vzducholodí, která přelétla Atlantský oceán. Zásluhu na tom již vždy bude mít velitel plavidla major George Herbert Scott, jenž za hluboké noci 2. července roku 1919 nastartoval model R34 v malebném skotském městečku nesoucí název East Fortune a přesně v jednu hodinu a třicet čtyři minut ráno greenwichského času vyrazil společně s posádkou vstříc zamlžené a temné obloze.

Nadbytečné množství chemického prvku

Již krátce ke startu docházelo k prvním drobným potížím. Vzducholoď sice stoupala, ale o dost pomaleji než bylo naplánováno. O hodinu později však již dosáhla výše Skotské vysočiny a náhle se objevil opačný problém, tedy nadměrně rychlé stoupání. Posádce a zejména Scottovi nezbývalo nic jiného než upouštět za pomoci ventilu nadbytečný vodík, který má za následek se rozpínat, pokud plavidlo dosáhne nadprůměrné letové výšky. Přihlížející lidé proto udiveně vzhlíželi směrem k nebesům, na kterých bylo patrné, že vzducholoď směřuje až podivně jedním svým koncem vzhůru.

Černý pasažér

Zdroj: News.bbc.co.uk

Potíže spojené s letem jsou prozatím zažehnaný, avšak na scénu přichází další problém. Tentokrát se jedná o nezvaného hosta v podobě Williama Ballantyna, což je jeden ze členů plánované posádky vzducholodě R34, který však musel z bezpečnostních důvodů společně s několika ostatními členy posádky zůstat na zemi a počet cestujících byl tak omezen na pouhých třicet osob. Tento zákaz se však Ballantyno rozhodne porušit, a když se nikdo z přihlížejících ani z posádky nedívá, společně s maskotem letu, malým kotětem Woopsiem, se schová mezi trámy a plynové vaky umístěné v trupu lodi. Až pach plynu, jenž se line z podpalubí jej přinutí vylézt na palubu a ukázat se kolegům.

Fonograf Thomase Alvy Edisona

Následující dva dny se nesou v poklidném duchu. Posádka se baví běžnými každodenními rituály jako je stravování a odpočinek. K volným chvílím jim hraje hudba, jež se line z fonografu stvořeného samotným Edisonem.

Později odpoledne 4. července 1919 dochází ke komplikacím. Vzducholoď R34 se u pobřeží Nových Foundland potýká se silným protivětrem. Z tohoto důvodu je posádka nucena stát na jednom místě a snažit se nepříjemné chvíle přečkat. O den později se konečně vítr utiší a R34 tak může hladce doplout k cíli cesty, tedy na newyorský Long Island. Přeplout Pacifický oceán stihne za pouhých 108 hodin a 12 minut. Zpáteční cesta je pak o něco kratší, díky příznivému větru i dalším podmínkám trvá pouhých 75 hodin a 3 minuty.

Autor: Alice Kollárová


Sdílet článek:Share on facebook
Facebook

Související články