Výkalová linka dostala po letech svou vlastní poštovní známku. Do ulic Brna vyjela tramvaj poprvé v roce 1869

od Šárka Blahoňovská
2 minuty čtení
Tramvaj kone e1597422798182
Tramvaj kone e1597422798182

Dnes si pod pojmem tramvaj představíme dopravní prostředek pohybující se po kolejích, kterým se dá dostat prakticky všude, spojuje různé části Prahy či Brna a jeden vagon pojme až šedesát cestujících. V roce 1869 se ale jako tramvaj označovalo něco úplně jiného.

Vše vlastně začalo už v roce 1827, kdy vznikla první koňská tramvaj v Americe. Tehdy městem New York jezdilo několik takzvaných omnibusů. Až 26. listopadu 1832 vyjela první koňská tramvaj i za hranice města. K nám se tramvajová doprava dostala až o pár desítek let později.

Z Moravského náměstí do Králova Pole

V našich zemích se poprvé tramvajová doprava objevila v Brně. Konkrétně 17. srpna roku 1869 byli lidé svědky prvního výjezdu koněspřežného dopravního prostředku, který začínal na Moravském náměstí a vedl k hostinci Semilasso nacházejícímu se v obci Královo Pole.

U hostince vznikla vozovna pro tramvaje a stáje s koňmi. Pro představu i tehdejší tramvaj fungovala na principu jízdy po kolejích. Vozy byly taženy obvykle dvěma koňmi a vešlo se do nich okolo dvaceti cestujících.

Tramvaje jezdily od šesti hodin ráno do deseti večer. Mezi jednotlivými vozy byl interval třicet minut, ovšem v ranní a odpolední špičce to bývalo v některé dny pouze čtvrt hodiny.

Kvůli malému zájmu po pěti letech doprava skončila

Ačkoli šlo z počátku o něco, co u nás tehdy nikdo neznal a doprava byla hojně využívána, zájem o ni začal po čase opadávat. Po pěti letech využívání tak byla zrušena. O pár let později byly zavedeny tramvaje na parní pohon a v roce 1900 pak elektrické.

Kromě vzpomínek ale až do dnešního dne zůstalo z původních tramvají ještě něco. A to je název, kterým se dnes v Brně tramvaje označují. Slovo šalina totiž pochází z němčiny. „Scheisse linie“ totiž ve volném překladu znamená „výkalová linka,“ nechceme-li být vulgární a překládat doslovně.

Je samozřejmě jasné, proč tramvaje takové označení tehdy dostaly. Koně za sebou nechávaly výkaly, které o pár minut později zvířata táhnoucí další tramvaj rozšlapala. Celé město tak bylo plné zapáchajících výkalů, a to i přes pravidelný úklid.

Sběratelská poštovní známka z roku 2019 potěšila nadšence

Dříve sbíral poštovní známky kdekdo, dnes již takových nadšenců příliš není. Přesto mezi námi stále existují ti, kterým historické poštovní známky dělají radost. Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky vydalo v roce 2019 známku, která má připomínat památku první koňské dopravy u nás.

Na známce je obrázek vozu taženého koňmi a písmeno A, které odpovídá ceně za klasickou vnitrostátní známku, v současné době tedy devatenáct korun. Ačkoli se nejedná o historickou starou známku, její tématika potěšila sběratele známek z tehdejších let.

Autor: Šárka Cvrkalová


Související články