Běžným vozem se už do práce nedostanete. Podívejte se, co vám může v budoucnosti proletět nad hlavou

od František Olša
2 minuty čtení
AirSpeeder
Zdroj: Profimedia

Je to tady. Budoucnost, na kterou jsme všichni čekali. O létajících vozech se mluví už nějakou dobu, stále se ale neobjevují nad našimi hlavami. Aby se tato fantazie stala skutečností, musela by se vyřešit řada pravidel, která by běžný provoz umožnila.

Airspeeder MK3, dálkově ovládané, elektrické, vzletové a přistávací vozidlo v plné velikosti bylo představeno v první sérii létajících automobilů na světě. Série, jejíž partnerem je společnost Acronis, je první svého druhu a představí průkopnickou technologii, která připraví půdu pro plánovanou sérii na rok 2022.

Nohu z plynu

Létající vůz MK3 je skutečně impozantní strojní zařízení, schopné dosáhnout 120km/h a využívat LiDar, RADAR a strojové vidění.

„Odhalení prvního elektrického létajícího závodního vozu na světě je mezníkem na úsvitu nové revoluce v mobilitě,“ uvedl Matthew Pearson, zakladatel společnosti Airspeeder a Alauda Aeronautics.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Airspeeder (@airspeeder)

Plánem společnosti je přepravovat cestující v čistém vzduchu a využívat vozy pro lékařské účely. První závody elektrických létajících aut na světě se uskuteční letos a mají být nezajímavějším a nejpokrokovějším motoristickým sportem na planetě.

Letoun, který se v současné době vyrábí na technické centrále Alauda v Adelaide v jižní Austrálii, vyvíjí a vyrábí tým složený z předních jmen v oblasti letectví, automobilového průmyslu a motoristického sportu včetně společností McLaren, Boein, Jaguar a Rolls-Royce.

A co po technické stránce?

Co se týká bezpečnostních systémů, plavidlo bude ovládáno odborným vzdáleným operátorem ze země. Systém obsahuje sadu technologií a technických prvků, které dosud na žádných plavidel nebyly vidět.

MK3 je vybaven rámem z uhlíkových vláken a trupem zvoleným pro jeho pevnost, tuhost a lehké vlastnosti, což zajišťuje manévrovatelnost, výkon a účinnost.

Pohon stroje se oproti předchozímu modelu MK2 výrazně zlepšil. Elektricky hnací ústrojí má výkon 96 kW. Stroj bez posádky váží pouhých sto kilogramů a měl by létat rychlostí okolo 120 km/h.

Při vyvíjení se také myslelo na systémy, které urychlí provoz letounu. Systém pro vyjmutí a výměnu baterie „slide-and-lock“ umožní rychlé zastávky v boxech, které týmy mohou využít ve svůj prospěch.

První série odstartuje později v tomto roce deseti bezpilotními vozy, které se rozdají závodním týmům. Uvidíme, zda se nám nad hlavami budou za pár let pohybovat tyto speciální létající vozy. Například zdravotníkům by určitě pomohly.

Autor: Štěpán Pacík

Související články