Tragický pád letadla: Boeing 747 pohřbil přes pět set lidí

od Šárka Blahoňovská
2 minuty čtení
boeing
boeing

Pro mnoho rodin byl 12. srpen 1985 tragický. Nedaleko japonského hlavního města se stala letecká tragédie, na kterou dodnes vzpomínáme jako na tu nejhorší v historii. O život přišlo přesně pět set dvacet osob.

Letadlo společnosti Japan Airlines se zřítilo v horách. I když v tu chvíli mělo ještě několik lidí naději na přežití, většina z nich při čekání na pomoc zemřela.

Bylo totiž velmi obtížné se k místu dostat. A za všechno mohla pravděpodobně technická závada na letadle.

Dvanáct minut po startu začal horor

Pravidelný let mezi dvěma japonskými městy z Tokia do Ósaky netrval tentokrát ani čtvrt hodiny. Už ve dvanácté minutě se boeingem začaly otřásat podivné výbuchy. Lidé byli ihned uklidněni, aby nedošlo k panice.

Zatímco si cestující nasazovali masky, které na ně z bezpečnostních důvodů vypadli, pilot letadla nahlásil dispečinku ztrátu zadních dveří letadla. Nikdo ale netušil, že závada je mnohem závažnější.

Ačkoli v letadle seděli tehdy dva zkušení piloti, kapitán Masami Takahama a jeho mladší kolega Jutaka Sasaki, nemohl nikdo nic dělat. Z letadla vytékala kapalina, klesal hydraulický tlak a stroj několik minut jen kličkoval mezi horami, než došlo na nejhorší.

Ačkoli se piloti snažili podle dostupných informací vrátit na startovní letiště, ovládání letadla bylo nemožné. Brzy se přerušilo spojení s dispečinkem. I když bylo všem jasné, co se stalo, a poloha letadla byla známá, trvalo dlouho, než se na místo dostavila pomoc.

Stovky mrtvých, přežili pouze čtyři lidé

Kvůli špatnému počasí a nedostupnosti místa musela být záchranná akce odložena na následující ráno. Tou dobou už mezi troskami letadla zůstali naživu pouze čtyři lidé.

Celý patnáctičlenný tým posádky nehodu nepřežil. Zemřelo také pět set pět cestujících, dohromady si tedy nehoda vyžádala pět set dvacet obětí.

A to i přesto, že po pádu byli podle svědků ještě mnozí naživu. Záchrany se nedočkali.

Pozdější vyšetřování prokázalo, že explozi zavinilo selhání přepážky v zadní části stroje.

Ta se poškodila sedm let před tragickou nehodou a byla opravena, ovšem vydržela pouze dvanáct tisíc letů, než došlo k jejímu opětovnému poškození.

Špatná kontrola letadla před startem, nedokonalá oprava a následná závada na dopravním prostředku tehdy stály životy spousty lidí a dovedly k slzám mnoho rodin. Dodnes se nestala jiná samostatná nehoda letadla, při které by zahynulo více osob.

Autor: Šárka Cvrkalová


Související články